Dlaczego potrzebujesz wapnia?

Sign,Of,The,Trace,Element,"calcium",From,Tablets,On,A

Wapń jest składnikiem odżywczym, którego potrzebują wszystkie żywe organizmy, w tym oczywiście ludzie. Jest to najobficiej występujący minerał w organizmie i jest niezbędny przede wszystkim dla prawidłowego zdrowia kości. Ludzie potrzebują wapnia do budowy, rozwoju i utrzymania mocnych kości, a 99% wapnia w organizmie znajduje się w kościach i zębach. Jest on również niezbędny do utrzymania zdrowej komunikacji między mózgiem a innymi częściami ciała. Odgrywa rolę w aktywności mięśni i prawidłowym funkcjonowaniu układu sercowo-naczyniowego.

W tym artykule dowiesz się, dlaczego Twój organizm potrzebuje wapnia, jakie pokarmy są bogate w wapń, co się dzieje, gdy organizm nie ma go wystarczająco dużo oraz jakie są plusy i minusy przyjmowania suplementów z wapniem.

Co to jest wapń?

Wapń jest najbardziej obfitym minerałem występującym w naszym organizmie i pełni wiele istotnych funkcji. Jest niezbędny dla dobrego zdrowia kości, funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego i mięśni oraz sygnalizacji układu nerwowego. Wapń działa również jako koenzym w wielu procesach metabolicznych w organizmie. Wapń jest często najbardziej kojarzony z układem kostnym, ponieważ jest niezbędny do rozwoju i utrzymania struktury i funkcji kości. Dziewięćdziesiąt dziewięć procent całego wapnia w naszym organizmie jest przechowywane w kościach, które działają jak rezerwuar wapnia, uwalniając więcej minerału, gdy jest on potrzebny naszemu organizmowi. Tylko jeden procent wapnia w organizmie znajduje się poza układem kostnym; ilość ta jest regulowana i utrzymywana na stałym poziomie przez organizm i nie zmienia się wraz ze zmianami w spożyciu wapnia.

Nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie wytwarzać wapnia, dlatego też musimy pozyskiwać go ze źródeł dietycznych. Bogate w wapń źródła żywności obejmują produkty mleczne, zielone warzywa krzyżowe i wzbogaconą żywność, taką jak soki i płatki śniadaniowe. Wapń jest również dostępny w postaci suplementów diety. Witamina D odgrywa istotną rolę we wchłanianiu wapnia z przewodu pokarmowego, dlatego ważne jest, aby spożywać odpowiednie ilości obu składników odżywczych w celu zapewnienia optymalnego stanu zdrowia.

Korzyści płynące z wapnia

Rozwijanie i utrzymywanie mocnych kości

Dzieci potrzebują dobrego źródła wapnia, aby ich mięśnie i kości mogły prawidłowo rosnąć, a najlepszym sposobem na to jest mleko w proszku oraz mleko matki. Kiedy dzieci są karmione mlekiem matki, ważne jest, aby matka również miała duże źródło wapnia. W miarę jak rośniemy, utrzymanie wysokiego poziomu wapnia staje się coraz ważniejsze i zapobiega złamaniom kości i utracie zębów.

Zdrowie układu krwionośnego

Wapń przyczynia się do prawidłowego krzepnięcia krwi. Nie jest to temat efektowny, ale bardzo ważny – bez procesu krzepnięcia krwi, uszkodzone naczynia krwionośne nie są w stanie same się naprawić, co oznacza, że nawet najmniejsze skaleczenie lub zadrapanie może być niebezpieczne dla zdrowia.

Myślenie, uczenie się i ruch

Według badań, wapń przyczynia się do prawidłowego przebiegu sygnalizacji nerwowej. Co to oznacza? Kiedy komórki mózgowe muszą przekazywać sobie nawzajem sygnały nerwowe, używają substancji chemicznych zwanych neuroprzekaźnikami. Ta wymiana informacji chemicznych jest znana jako neurotransmisja. Można zatem stwierdzić, że prawidłowa sygnalizacja neuroprzekaźników ma wpływ na wszystko, co robimy – sposób, w jaki się uczymy, zachowujemy, poruszamy i czujemy.

Najważniejsze źródła wapnia to przede wszystkim nabiał i jego przetwory

Najważniejsze źródła wapnia to przede wszystkim nabiał i jego przetwory

Najlepsza forma suplementów wapnia

W suplementach wapnia stosuje się kilka różnych rodzajów form wapnia. Każdy związek zawiera różne ilości mineralnego wapnia – zwanego wapniem elementarnym. Popularne suplementy wapnia zawierają takie formy jak:

  • Węglan wapnia (40% wapnia elementarnego)
  • Cytrynian wapnia (21% wapnia elementarnego)
  • Glukonian wapnia (9% wapnia elementarnego)
  • Mleczan wapnia (13% wapnia elementarnego)

Dwie najczęściej wykorzystywane formy wapnia to węglan i cytrynian. Węglan wapnia jako najtańsza forma wapnia, jest najczęściej stosowaną formą w suplementach. Jednakże jego bioprzyswajalność pozostawia wiele do życzenia. Inne formy wapnia w suplementach obejmują glukonian i mleczan.

Ponadto, niektóre suplementy wapnia zawierają również inne witaminami, minerały i substancje bioaktywne. Na przykład, niektóre suplementy wapnia mogą również zawierać witaminę D lub magnez, przez synergistyczne działania tych substancji.

Dawkowanie wapnia

Ilość wapnia, jakiej potrzebuje dana osoba, zależy od głównie od wieku. Zalecana dawka wapnia wynosi 1000 miligramów dziennie dla dorosłych mężczyzn i kobiet (kobiety od 19 do 50 lat i mężczyźni od 19 do 70 lat) oraz 1200 miligramów wapnia dziennie dla osób starszych (kobiety powyżej 50 roku życia i mężczyźni powyżej 70 roku życia).

W celu osiągnięcia i utrzymania prawidłowej masy i gęstości kostnej, dzieci i młodzież w wieku od 9 do 18 lat powinny spożywać łącznie 1300 miligramów wapnia dziennie. Taka dawka wapnia może być przyjmowana zarówno ze źródeł dietetycznych jak i z dodatkowej suplementacji.

W przypadku suplementacji najlepiej nie przekraczać 500 miligramów wapnia w pojedynczej dawce. Na przykład, jeśli suplementujesz 1000 miligramów wapnia dziennie, warto podzielić dawkę na 2 porcję (na przykład 500 miligramów wapnia rano i 500 miligramów wapnia wieczorem).

Przeciwwskazania do dodatkowej suplementacji wapnia

Suplementy wapnia nie powinny być stosowane przez wszystkich. Na przykład, jeśli cierpisz na stan w którym występuje nadmierne stężenie wapnia w krwiobiegu (hiperkalcemia), powinieneś unikać suplementów wapnia.

Nie jest to jednoznaczne, ale może istnieć związek między przyjmowaniem suplementów wapnia w dużych dawkach a chorobami serca. Dowody są niejednoznaczne i potrzeba więcej badań, zanim lekarze poznają właściwą korelację między suplementacją wapnia a ryzykiem zawału serca.

Dopóki nie będzie wiadomo więcej na temat tych potencjalnych zagrożeń, należy zachować ostrożność, aby unikać nadmiernych ilości wapnia w diecie, szczególnie w przypadku stosowania suplementacji.

Rekomendowane suplementy z wapniem

Przez to jak bardzo kluczowy wapń jest w naszej diecie, co jest regularne przypominane przez kampanię zdrowotne w stylu „Pij mleko, będziesz wielki”, dużo producentów postanowiło produkować swoje suplementy z wapniem. Niestety większość z nich, zawiera wapń w nieodpowiedniej dawce, lub wykorzystany w najgorzej przyswajalnej węglanu wapnia. Oczywiście w taki sposób, producenci żerują na mniej świadomych konsumentach, nieomal naciągając ich na niepotrzebne koszty, które w rezultacie nie zwracają się w postaci efektywnej suplementacji. Jaki suplement z wapniem w takim razie będzie wart rekomendacji?

MZ Store Calcium

MZ Store to marka własna sklepu Muscle Zone – jednego z największych sklepów z suplementami działającego głównie w Polsce i Europie. Jeden z ich najnowszych produktów – MZ Store Calcium – jak sama nazwa wskazuje ma na celu uzupełnienie naszej diety w wapń.

Sama nazwa również sugeruje że producent skupia się na jak największej ekonomiczności produktu, bez zbędnych dodatków i płacenia za marketing producenta i kolorowe opakowania. W cenie produktu otrzymujemy to, na czym nam najbardziej zależy w trakcie suplementacji – substancję aktywną w optymalnej dawce i najlepiej przyswajalnej formie. To wszystko w niskiej cenie. Zdecydowanie polecamy!

Rekomendowany suplement wapnia - MZ Store Calcium

Rekomendowany suplement wapnia – MZ Store Calcium

Podsumowanie

Wapń jest kluczowym minerałem dla zdrowia naszych kości, układu krwionośnego oraz prawidłowego działania układu nerwowego. Jego odpowiednie ilości mogą być oczywiście dostarczane ze źródłami dietetycznymi, ale częsta decyzja o rezygnacji z nabiału w diecie może powodować niedobory wapnia. W takich wypadkach warto zastosować dodatkową suplementację wapniem. Najlepiej wtedy wybrać sprawdzony produkt, z wapniem w formie cytrynianu, który jest jedną z najlepiej przyswajalnych form wapnia.